Joose Keskitalo – Ylösnousemuksen merkitys

JooseKeskitalo-700x507

Joose Keskitalolta on ilmestynyt uusi levy Ylösnousemus. Revalvaatio haastatteli Joose Keskitaloa uuden levyn syntyprosessista, unien tavoittamisesta, Kristuksen merkityksestä ja pääsiäisen sanomasta.

Uuden levysi nimi on Ylösnousemus, miksi?  

Se nimi tuli yli vuosi sitten työnimenä aika intuitiivisesti. Aamulla heräsin ja tiesin seuraavan levyn nimen olevan Ylösnousemus.

Ylösnousemus on siitä jännä sana, että jotta voi nousta ylös niin täytyy aluksi mennä alas. Siinä on kummatkin elementit – kuolema ja uusi elämä. Ylipäätään muutos on ollut levyllä vahva teema – muuttaminen, elämänmuutos ja semmonen perinteinen uskonnollinen ylösnousemus.

Ylösnousemus on siitäkin jännä, että kun sen kääntää englanniksi niin se on resurrection, mutta jos sen kääntää sanatarkasti niin se on uprising. Ylösnousemus suomalaisena sanana on paljon kiinnostavampi kuin resurrection, joka tulee latinasta. Siinä ei ole sellasta liittymäkohtaa niin kuin ylösnousemisessa, jossa on liikettä ja hyvä klangi.

Mistä Ylösnousemus kertoo?

Yksi suosikkiartisteistani on Vladimir Vysotski. Koska en osaa venäjää en ymmärrä mistä se laulaa. Sitä kuunnellessa tulee kuitenkin vahva tunne siitä, että tää tyyppi haluaa sanoa juuri minulle jotain tärkeää. Se yrittää päästä niistä vinyylilevyistä läpi minun sisälle. Se sanoo jotain mitä minun kuuluisi tietää. En ole ikinä ymmärtänyt Vysotskia ja jossain välissä tajusin, ettei sillä ole niin paljon merkitystä ymmärränkö minä sitä vai en. Sen ymmärtäminen voi jopa olla negatiivista, koska paljon tärkeämpää on se tunne, että nyt tapahtui jotain merkityksellistä, nyt sanottiin jotain tärkeätä minulle henkilökohtaisesti.

Se on ollut vaikuttava kokemus ja olen aina pyrkinyt siihen samaan merkityksellisyyden tavoittelemiseen, mitä Vysotskin levyillä on. Minulle on aina ollut tärkeää se, että musiikki on merkityksellistä. Suorastaan niin tärkeää, että taistelen musiikillani merkityksettömyyttä vastaan. Vaikka henkilökohtainen liittyy vahvasti merkityksellisyyteen niin se on kuitenkin sivujuoni. Minulle ei ole niin paljon väliä sillä, mikä jonkun asian merkitys on tai mitä joku asia tarkoittaa.

Mikä on Ylösnousemuksen merkitys?

En ole aivan varma siitä.

Yhtenä vahvana metodina tällä levyllä on ollut se, että olen tietoisesti yrittänyt nähdä unia. Sitä miettii usein herätessään, että Wau! kuka on keksinyt noin hienon käänteen tässä kokonaisuudessa tai näiden merkitysten viidakon, jossa kaikki on suhteessa toisiinsa niin kummallisella tavalla. Ei voi ikinä ajatella, että olisi itse keksinyt noin hyvää juttua.

Minulle muodostui näitä biisejä tehdessä tapa, että heräsin keskellä yötä 4-5 aikoihin ja vähän aikaa torkuin ja pohdin, noustako ylös ja kirjoittaa uni ylös. Unet on visuaalisia ja unen kirjoittaminen ylös niin että on rehellinen näkemälleen on tosi vaikeata. Syy- ja seuraussuhteet unissa on ihan älyttömiä, eikä kertomus ole lineaarinen ylipäänsä. Sen jälkeen tekstiä joutuu muokkaamaan jossain määrin kirjallisesti toimivaksi, koska sanoja ei voi kirjoittaa päällekäin. Tässä vaiheessa on suurin vaara menettää unen merkityksellisyys.

Tämän levyn kirjoittaminen oli niin pitkä prosessi, että varasin sille koko viime vuoden. Oli mukava keskittyä kirjalliseen ilmaisuun ja unohtaa musiikki hetkeksi.

Unessa ihminen prosessoi näkemäänsä ja kuulemaansa ja keksii ratkaisuja tai analysoi niitä, mutta asioiden suhteet on fragmentoituneet ja menneet sekaisin. Asioiden suhteet on väärissä kohdissa, mikä avaa uusia näkökulmia. Unen voima on just siinä, että palapeli on koottu väärin ja siitä tulee kummallinen kuva, josta näkee eri merkityksiä ja näkökulmia siihen kuvaan, miten sen pitäisi olla.

Siksi en ole oikein varma mitä levyllä sanon. Oikeastaan niitä on mukava pitää mysteereinä itsellenikin. Kaikkea ei tartte heti analysoida puhki vaan miettiä ajan kanssa. Jotkut näistä lauluista tuntuu heti aika selviltä, mutta minä en halua lähteä analysoimaan niitä puhki. Oon sinut sen kanssa, ettei minun tarvitse ymmärtää kaikkea. Symboliikan etsiminen ei välttämättä anna paljoakaan lisäarvoa.

Montako tähteä annat Ylösnousemukselle?

Viis tähteä. En päästä ulos kolmen tähden levyä. Sellaista, joka on ihan hyvä levy, mutta ei parempi kuin aikaisemmat. Jos en ajattelisi olevani maailman paras lauluntekijä tai että joku muu tulkitsee paljon paremmin tunteeni niin miksi vaivautua tekemään levyä?

Profeetan ja Uuden maailmanuskonnon levyarvostelu on jäänyt mieleeni. Siinä sanottiin, että “näin käy kun väärät ihmiset käyttää vääriä aineita”. Se herättää välittömästi minun kiinnostuksen, koska siinä on ollut jotain vaikuttavaa tälle arvostelijalle. Kun arvostelija on niin tyrmistynyt siinä ollaan jossain onnistuttu. Yks tähti on ihan loistava saavutus, puoli tähteä vielä parempi. Viis tähteä on myöskin ihan hyvä. Kaikkein pahin vaihtoehto on kolme tähteä.

Miksi teet musiikkia? 

Kun teen laulua, teen sitä pelkästään itselleni asioista, jotka ovat minulle merkityksellisiä. Mutta sitten kun tekee kokonaisuuden lauluista, jonka julkaisee niin siinä vaiheessa miettii oikeastaan pelkästään yleisöä.

Siinä miksi loppujen lopuksi tekee musiikkia tärkeää on se, että kokee ja tietää olevansa hyvä ja haluaa näyttää sen muillekin. Ensimmäisessä levyssä minulla oli vahva ajatus, että vittu minä näytän koko maailmalle. Hyvien laulujen tekeminen on kuitenkin karsiutunut pois enemmän ja enemmän ja nyt pyrin ennen kaikkea siihen, mikä on minulle tärkeää.

Huonokin biisi voi olla merkityksellinen. Sävellys ja sanoitus ovat välineitä, jotka palvelee siinä, että onnistun ilmaisemaan itseäni hyvin. Jos haluan ilmaista huonoutta tai surkeutta niin ehkä on relevantimpaa tehdä tosi surkee ja typerä teksti, vaikka sitä haukuttaisiinkin huonoksi.

Esimerkiksi otin tietoisesti todella väsyneitä ja surkeita pätkiä Maan näkyjä -tuplavinyylille, jossa on aika paljon live- ja studiosekoiluja ja joitain “oikeita” lauluja. Levy oli enemmän dokumentaatio siitä, mitä minä ja Kolmas maailmanpalo ollaan parhaimpina päivinä ja huonoimpina päivinä. Silloin oli tarkoituksenmukaista laittaa levylle myös paljastavalla tavalla huonoa, jossa on jotain ilmaisuvoimaa. Siihen tuli laitettua myös kaikkein imelimmät pop-kappaleet mitä olen ikinä tehnyt, koska sen levyn funktio oli näyttää koko laaja skaala.

Minä arvostan levyformaattia aika korkeelle. Levyn kokonaisuus on aina hieno taiteellinen teos ja ne on harvinaisia tässä maailmankaikkeudessa. Koko urani ajan olen riisunut itseäni kaikenlaisista konventioista ja tavoista ilmaista itseä ja kyseenalaistanut tekemääni. Kun kyseenalaistaminen menee riittävän pitkälle niin rupeaa kyseenalaistamaan myös sitä, miksi minä riisun itseäni tai miksi ylipäätään teen musiikkia. Se on täysi mysteeri, miksi minulla on palo tehdä musiikkia. Luoja tietää.

Levy julkaistaan nyt pääsiäisenä, mikä on pääsiäisen merkitys on tänään?

Minulla on muodostunut tavaksi, että pääsiäisen aikoihin on kiertue ja siinä mielessä uuden levyn julkaiseminen pääsiäisenä oli käytännöllinen ajankohta.

Pääsiäisen sanoma on, että Jeesus Kristus nousi kuolleista. Mutta olen huono ajankohtaistamaan asioita, koska minulle Kristus on ajaton. Sen lisäksi että Kristus on ajaton, se liikkuu ajassa – ristiinnaulitsemisesta taaksepäin, mutta myös ajassa eteenpäin. Sen vaikuttavuus yltää jokaiseen aikaan, mutta sekin on jälleen kerran suuri mysteeri.

Kristus on mysteeri, jossa on aina se vaara, että pilkkoessaan sen kadottaa. Sitten ei ole enää mitään kohdetta, on vain oletuksia, analysointeja ja fragmentteja kokonaisuudesta. Kirkon tulkinta Kristuksesta on avain oikeaan tulkintaan Jeesuksesta. Kirkko on yksi, johon evankelisluterilainen kirkkokin saattaa kuulua.

Entä Jeesuksen persoona Ilmestyskirjassa?

Ilmestyskirjassa tuodaan Kristuksesta vähän eri puoli esille. Jossain evankeliumissa sanotaan, että kun ihmisen poika tulee maan päälle niin hän tulee nöyränä ja kärsivänä. Mutta sitten myöhemmin ihmisen poika tulee kaikessa kunniassaan, loistossaan ja kirkkaudessaan.

Ilmestyskirja on ensisoitto sille. Siinä tulee pyhyys, kunnia ja suuruus esille. Pyhyys ja kunnia on vähän sama asia kuin tuomio. Jo sanan pyhyys etymologia viittaa rajan tekemiseen ja mitä muuta tuomio on kuin rajanvetämistä. Toiset menee vasemmalle ja oikealle puolelle.

Elääkö Jeesus sinun kauttasi?

What would Jesus do? Olen itse pitänyt sitä vähän ihmeellisenä ajatuksena. Uskon vahvasti, että elämä on riisumista itsestään pois – Kristuksen kaltaisuuteen tulemista. Ajattelen kuitenkin, että se tapahtuu enemmän yhteisönä kuin yksilönä. Jos ajattelee pelkästään mitä Kristus merkitsee minulle niin esimerkiksi ehtoollinen tai jumalanpalvelus eivät ole kovin merkityksellinen.

Niin kuin sanoin Jeesus on ajaton. Minulle on itsestäänselvää mitä hän ajattelee tänä pääsiäisenä. Kaikki se mitä hänestä on kirjoitettu on juuri sitä, mitä hän sanoisi tänä pääsiäisenä niin kuin hän sanoisi kaikkina aikoina – jo ennen häntä ja hänen jälkeen. Kysymys on Kristuksen kaltaiseksi tulemisesta. Muutos lähtee itsestä.

Mikä on suurin synti?

Se, että elää erossa Jeesuksesta. Kaikkivaltias Jumala on tullut tähän maailmaan ihmiseksi ja antanut anteeksi kaikki pahat teot. Se on pahinta, että Jumala on nöyryyttänyt itsensä, tarjonnut anteeksiantoa, uutta alkua ja ylösnousemusta ja sitten joku sanoo, että vitut minä välitän mistään anteeksiannosta ja jatkaa samaa menoa eteenpäin.

Miksi ihmiset tappavat toisiaan?

Olin joskus Raamattu-koulussa, jonka tenttipaperissa kysyttiin: “Mikä on vastaus kärsimyksen ongelmaan?” Protestoin, että miten ne voi olettaa minun ratkaisevan kärsimyksen ongelman, mutta sitten keksin vastauksen: “En tiedä, mutta uskon, että viimeisellä tuomiolla Jumalalla on helvetin hyvä vastaus.

Se Ilmestyskirjan pyhyys ja tuomio, joka tulee on se helvetin hyvä vastaus. Viimeisellä tuomiolla tämä älytön show, hullunmyly, kostonkierre, sekoilu ja vääryys lopetetaan ja jokainen tuomitaan tekojensa mukaan. Oikeudenmukaisuus koittaa vihdoin ja viimein.

Ilmestyskirjan lukeneena tiedät vihan maljat, jotka eivät ole vielä täynnä. Toinen näkökulma tulee Paavalin kirjeistä, jossa häneltä kysytään herran tulon viipymisestä. Paavalin mukaan kyse on armosta. Vielä on armon aikaa ja mahdollisuus muuttaa tapojaan. Syyllisyys on kollektiivista. Meidän hyvinvointi Suomessa on jonkun muun pahaa tekoa, josta nautimme. Nautimme ehdottomasti siitä. Paavihan sanoi just mafialle, että te joudutte helvettiin, jos jatkatte tuota menoa.

Pitäisikö paavi Franciscuksen sanoa tämä myös pankkiireille?

Tämä on kristinuskon sanoma kaikille ihmisille.

Facebook-kommentit
3 Comments
  1. Revalvaation lukijana ja ateistina ihmettelen, miksi sellaiset asiat kuin ”kristuksen merkitys” ja ”pääsiäisen sanoma” ovat Revalvaatiolle olennaisia. Mielestäni tämä juttu olisi sopinut paremmin johonkin hengelliseen julkaisuun. En ainakaan tiennyt Revalvaation olevan sellainen.

    En toivo kenenkään sananvapautta rajoitettavan tältä osin. Haluaisin silti tuoda esiin, että valtamediassa uskon asioita käsitellään jo riittävästi sellaisella automaattisella oletuksella, että esimerkiksi pääsiäisen tai joulun sanoma ovat jollakin tavalla merkityksellisiä kaikille lukijoille, koska oletus suomalaisesta yhtenäiskulttuurista. Ne ovat kuitenkin vain uskon asioita, ja sellaisina niitä pitää mielestäni käsitellä.

  2. Olis kannattanut kysyä mitä mieltä Joose on homoista. Olis voinut jäädä haastattelu julkaisematta.

  3. VN-lukijalta jäi ateismin kiihkossaan ymmärtämättä noin kaikki sävyt, mitä Joose Keskitalo tuossa aivan filosofisessa mielessä myös puhuu. Mutta ateistit ovat usein vähän anaalisia, hirveä kontrolli monia erikoisempia hengenvivahteita kohtaan ja samojen jargonien pinttyneisyys ja halu kontrolloida muiden uskomustapaa kielii siitä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *